اقوال وعبارات

كلام شعبي مضحك جدا 2021

 

أمثال شعبية فكاهية

عندما يتعرض الفرد لأي موقف أو تجربة ما فأن أول ما يخطر على باله لقوله هو لفظ على رأي المثل، وهي من الكلمات التي كثيرًا ما يتم استخدامها في المواقف المختلفة، من أجل التخفيف من حدة الكلام، لأنها تعطي للفرد معنى يثير الضحك ويبعث الفرحة والسعادة، وتتعدد الأمثال الشعبية التي من الممكن أن تقال نتيجة تجارب متوارثة وتكون في كل مرة هي تجربة لقصة قيل فيها مثل هذا المثل وخاصة إذا كان المثل غريب.

ومن ضمن الأمثال الشعبية المنتشرة :

  • اللي يأخذ المقصد بسوء نية تركبه جنية.
  • حيرتنا يا أقرع من فين نبوسك.
  • ترتر وحرير على غطاء زير.
  • حب العواجيز طعمه لذيذ.
  • الناموس والدبان ما يخلي أحد ينام.
  • تتبختر وتتغندر وتقول يأذوها شباب البندر.
  • جبت الأقرع يونسني كشف عن قرعته وفجعني.

امثال قديمة مصرية 2020

عُرفت الثقافة المصرية بتنوع كبير وفريد في الأمثال الشعبية، والتي تتناقلها الأجيال جيلًا بعد جيل والتي من بينها :

  • ياداخل بين البصله وقشرتها حط قطرة علشان هتدمع من ريحتها .
  • ياخبر النهارده بفلوس بكره ينزل عليه أوكازيون .
  • القرش الأبيض بيعوم فى البحر الأحمر .
  • ضربوا الأعور على عينه قالهم كسرتوا النضاره .
  • يا واخد القرد على ماله …. بكره يروح القرد وتقعد لنا إنت بداله .
  • اتلم سونسون على تنتون … والاتنين انظف ما يكون .
  • يا مأمنه للرجال …..يا مأمنه للقرد فى السنغال .
  • الباب اللى يجيجلك منه الريح شيله وركب قبنورى .
  • اجرى جري الوحوش‏ اوتوبيس 710 متلحقوش .
  • قالوا للحرامي أحلف قالهم وحياة قلبى وأفراحوا .
  • أبوك البصل وأُمك التوم منين لك الريحة الطيبة يا مشوم .
  • ارميه في السطوح وإن كان لك فيه قسمة ما يروح .
  • اللي ما ربته أمه تربيه الليالي .
  • العيون البصاصة تندق فيها رصاصة .
  • العيب اللي في الوجه ما يتغطى ولا يندس.
  • اللي يشور عليك بالطلاق ما يواسيك في الفراق .
  • بكفي أسقيه وبايدي القم فمه ويحط اصابعه في عيني ولا يستحي على دمه .
  • من باعك بالفول بيعه بقشره .
  • يجي لك يوم ياناكر خيري يوريك زماني من زمان غيري.
  • ما ينقل اخبارك الا من دخل دارك .
  • على قدر لحافك مد رجليك .
  • الراجل فى البيت رحمة ولو كان فحمة .
  • الراجل الخايب خِلفته كتير، و البطيخة القرعة لبها كتير .
  • قصقصي ريش طيرك قبل ما يلوف على غيرك .
  • لو كانت الرجولة شَنبات كان الصرصار سيد الرجال .
  • جنازة بتار ولا قعدة الراجل في الدار .
  • جت الحزينة تفرح .. شغلت شريط حكيم وقعدت ترقص.
  • قال اطبخي يا جارية .. الانبوبة فاضية يا سيدي.
  • اللي ميشفش من الغربال يكشف نظر.
  • من خرج من داره .. ماينساش قفل الترباس .
  • اصوم اصوم وافطر على المدفع.
  • وبكرة ريما ترجع .. من عند خالتها فى مارينا.
  • لو كان حبيبك عسل .. حطله طحينة.

المصدر

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى